بررسی تخصصی Galaxy J5؛ سامسونگ پرفروش

درباره j5 2016

شاید گلکسی جی 5 گوشی جدیدی نباشد، اما یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار محسوب می‌شود. به همین دلیل نیاز به بررسی آن احساس می‌شود، زیرا کاربران قبل از خرید بهتر است بدانند که این گوشی چه مزیت‌ها و معایبی دارد.

امروز برخلاف روال همیشگی، که گوشی‌های جدید را بررسی می‌کنیم، قصد داریم به بررسی گوشی‌ای نه‌چندان جدید اما بسیار پرفروش بپردازیم. گوشی‌ای که امروز قصد آشکار کردن معایب و مزایای آن را برای شما داریم Galaxy J5 است. در بررسی تخصصی امروز همراه ما باشید تا ببینیم چه چیزی J5 را به گوشی محبوب و پرفروشی تبدیل کرده است.

طراحی

در گوشی‌های ارزان این قسمت اهمیت بیشتری نسبت به گوشی‌های گران‌قیمت دارد، زیرا کاربران به دنبال پرداخت هزینه کمتر و در عوض خرید گوشی شیک هستند. بااینکه طراحی‌این گوشی تفاوت چندانی با گوشی‌های دیگر سامسونگ ندارد، به‌دلیل پرداخته شدن به جزئیات، با گوشی بسیار شیکی نسبت به قیمتش روبرویید.

قاب جلویی میزبان صفحه‌نمایش 5 اینچی است که حدود 70 درصد فضا را به خودش اختصاص داده. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم، سنسورها، خروجی صدای مخاطب و از همه مهم‌تر فلاش برای دوربین دوم قرار گرفته است. در پایین نیز کلیدهای لمسی خازنی معروف سامسونگ در کنار کلید فیزیکی Home قرار دارد.

اطراف گوشی فریمی کرومی قرار دارد که نباید زیاد به آن دل‌خوش باشید، زیرا فریم‌های کرومی بعد از مدتی استفاده رنگ خود را از دست می‌دهند. روی این فریم سمت راست کلید پاور و سمت چپ کلید ولوم قرار دارد. پایین درگاه ارتباطی MicroUSB، میکروفون اصلی و سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار گرفته، در حالی که بالای بدنه هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

قاب پشتی را می‌توانیم زیباترین بخش دستگاه بنامیم؛ قابی از جنس پلاستیک. با طراحی‌ای که سامسونگ برای آن در نظر گرفته، رنگی همانند خودروهای لوکس دارد. دوربین اصلی بالای این قاب در کنار اسپیکر و فلاش قرار دارد. این قاب از جای خود خارج می‌شود و کاربر می‌تواند به باتری و درگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه دسترسی داشته باشد. نکته مثبت اینجاست که گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند و درگاه سیم‌کارت دوم هیچ ارتباطی به کارت حافظه خارجی ندارد و می‌توانید با خیال راحت از دوسیم‌کارت همزمان و کارت حافظه خارجی در کنار یکدیگر استفاده کنید.

درمجموع J5 گوشی بسیار خوش‌دستی است و هنگام دست گرفتن آن هیچ حس منفی‌ای نسبت به آن ندارید و ارزان بودن قیمتش را حس نمی‌کنید.

گالری تصاویر (5 تصویر )

 صفحه‌نمایش

همان‌طور که گفتیم، صفحه‌نمایش اندازه‌ای 5 اینچی دارد. سامسونگ از کیفیت HD برای این صفحه استفاده کرده است. کیفیت HD در حال حاضر کیفیت خوبی محسوب نمی‌شود، اما برای گوشی‌ ارزان‌قیمت بسیار مناسب است. جنس صفحه سوپرآمولد است که بین گوشی‌های ارزان‌قیمت یک موهبت برایش محسوب می‌شود. عمق رنگ مشکی این صفحه‌نمایش، به دلیل خاموش بودن پیکسل‌های مشکی، بسیار زیاد است و همین امر باعث شده کنتراست تصاویر در صفحه‌نمایش J5 بسیار خوب باشد.

روشنایی صفحه نیز بسیار خوب است و این هم یکی دیگر از الطاف صفحه‌نمایش سوپرآمولد است. پیکسل‌ها در این صفحه از فاصله‌ای چند سانتی‌متری که با آن کار می‌کنید مشخص نیستند و تنها زمانی می‌توانید پیکسل‌ها را در آن مشاهده کنید که از فاصله بسیار نزدیک به صفحه نگاه کنید.

به لطف کنتراست بالای صفحه‌نمایش خوانایی زیر نور خورشید بسیار خوب است و محتوا به‌خوبی در آن قابل‌تشخیص است. در صورت فعال کردن حالت Outdoor نیز نور صفحه به بیشترین حد خودش می‌رسد و درنهایت خوانایی در نور خورشید بهتر نیز می‌شود. متاسفانه سنسور نور در گوشی وجود ندارد و اگر بخواهید نور صفحه شما با توجه به شرایط نور محیط تنظیم شود، باید این کار را به‌صورت دستی انجام دهید.

درمجموع صفحه‌نمایش Galaxy J5 یک سرو گردن نسبت به رقبایش بالاتر است و تمام این برتری به جنس صفحه یعنی سوپرآمولد بودن آن مربوط می‌شود.

سخت‌افزار

روی کاغذ همه‌چیز معمولی به نظر می‌رسد و از گوشی‌ای با این قیمت انتظار زیادی هم نمی‌توان داشت. پردازنده دستگاه اسنپدراگون 410 است که 4 هسته دارد و می‌تواند فرکانسی برابر 1.2 گیگاهرتز به همراه بیاورد. حافظه داخلی دستگاه 8 گیگابایت است و از این 8 گیگابایت 4.7 گیگابایت در اختیار کاربر است. در کنار پردازنده رم 1.5 گیگابایتی در نظر گرفته شده که در مولتی تسکینگ خود را نشان می‌دهد.

در انجام دادن بازی‌هایی مانند Angry Birds و Temple Run هیچ مشکلی با گوشی پیدا نمی‌کنید، اما اگر بخواهید بازی‌ای مانندAsphalt 8.0  را اجرا کنید، باید جزئیات بازی را در بخش تنظیمات کمتر کنید تا بدون مشکل بتوانید به بازی بپردازید.

برای انجام دادن کارهای روزمره نیز هیچ مشکلی با گوشی نخواهید داشت و دستگاه به‌راحتی از پس تمام کارهای شما مانند چک کردن شبکه‌های اجتماعی، کارهای تلفنی و هر کاری که به‌صورت روتین با گوشی خود انجام می‌دهید برمی‌آید.

نرم‌افزار

طبق انتظاری که دارید، سیستم‌عامل دستگاه اندروید است. نسخه 5.1.1 اندروید روی گوشی نصب شده و به نظر می‌رسد دیگر هیچ به‌روزرسانی جدیدی به نسخه‌های بعدی اندروید در کار نیست. این اندروید با رابط کاربری مخصوص سامسونگ، تاچ ویز، تزئین شده است. شاید استفاده از این رابط کاربری باعث شده باشد فضای تقریبا زیادی از حافظه داخلی درگیر شود، اما با امکاناتی که به لطف این رابط کاربری به گوشی افزوده شده می‌توان آن را نادیده گرفت.

صفحه اصلی امکانات خوبی از جمله میان‌برهایی برای دوربین و تماس دارد و نوتیفیکیشن‌ها نیز در آن به‌صورت کارتی نمایش داده می‌شوند. امکان دسترسی به نوتیفیکیشن بار از صفحه قفل فراهم است که بسیار کاربردی است و نیاز کاربر به باز کردن قفل صفحه را کم می‌کند.

صفحه اصلی و صفحه برنامه‌ها نیز همان است که در دیگر گوشی‌های سامسونگ مشاهده می‌شود. نوتیفیکیشن بار نیز در تمام صفحات قابل دسترسی است و سوییچ‌های خوبی در آن از جمله روشن کردن فلاش LED به‌عنوان چراغ قوه وجود دارد.

درمجموع سیستم‌عامل تقریبا به‌روز است و رابط کاربری تاچ ویز در این گوشی به‌خوبی روی سیستم‌عامل نشسته و هیچ مشکلی برای آن به وجود نمی‌آورد.

گالری تصاویر (4 تصویر )

دوربین

سنسور استفاده‌شده در این گوشی 13 مگاپیکسلی و اندازه دهانه دیافراگم آن f/1.9 است. بااینکه عدد گشادگی اندازه دهانه دیافراگم بسیار خوب است، در مقایسه با گوشی‌ای مانند Galaxy S6، که همین عدد را روی دوربین دارد، عکس‌ها تاریک‌ترند و این بدان معنی است که شما جزئیات را از دست خواهید داد. این موضوع تا حدودی بر کیفیت عکس نیز موثر است. بااینکه رنگ‌ها در تصاویر تهیه‌شده با این دوربین خوب‌اند، در نور کم تصاویر نویز دارند.

دوربین با کیفیت Full HD فیلم‌برداری می‌کند که در نور کافی نتیجه کار قابل‌قبول است، اما در نور کم باز هم نویزی که ایجاد می‌شود از کیفیت می‌کاهد.

با دو بار فشار دادن کلید Home دوربین فعال و آماده به کار می‌شود. سرعت آماده به کار شدن دوربین برای گوشی‌ میان‌رده بسیار خوب است.

دوربین دوم سنسور 5 مگاپیکسلی دارد که سامسونگ برای گرفتن عکس‌های روشن‌تر در نور کم یک فلاش نیز در کنارش قرار داده است. زمانی که فلاش دوربین دوم را فعال کنید، این فلاش همیشه روشن می‌ماند تا زمانی که به‌صورت دستی آن را خاموش کنید و این‌طور نیست که با عکس گرفتن، یک لحظه روشن و سپس خاموش شود. این فلاش برای عکس گرفتن در فاصله نزدیک خوب عمل می‌کند، اما اگر از مونوپاد استفاده کنید و فاصله شما از دوربین زیادتر شود، فلاش کمک چندانی به شما نمی‌کند.

کیفیت تصاویر دوربین این گوشی را در ادامه مشاهده کنید؛ برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در حالت عادی و ماکرو و در شب

نمونه عکس دوربین دوم در روز و شب با فلاش خاموش

نمونه عکس دوربین دوم در شب با فلاش روشن از فاصله نزدیک و با مونوپاد

داغ کردن

مشکلی به نام داغ کردن برای Galaxy J5 وجود ندارد؛ حتی زمان اجرای بازی آسفالت داغ شدنی در کار نیست که شما را آزار دهد. قسمت بالای گوشی در قاب جلو کمی داغ می‌شود که کاملا طبیعی است و در حدی نیست که شما آن را حس کنید.

باتری

سامسونگ از باتری قابل تعویض 2600 میلی‌آمپرساعتی برای این گوشی استفاده کرده است. برای گوشی‌ای با صفحه‌نمایش 5 اینچی و کیفیت اچ‌دی این باتری کافی به نظر می‌رسد. در عمل نیز باتری به‌خوبی خودش را به ما اثبات کرد. در استفاده از گوشی در مدت 2 روز به‌راحتی توانستیم با آن کار کنیم و به شارژ نیاز پیدا نکنیم. در مدت 15 دقیقه بازی آسفالت با گوشی درصد شارژ از 43 به 38 رسید که قابل‌قبول است.

هرچه باتری در زمینه ماندگاری خوب عمل می‌کند، در زمینه شارژ شدن کاربر را به ‌زحمت می‌اندازد. برای شارژ شدن باتری از صفر تا 100 درصد به حدود 3 ساعت زمان نیاز دارید که این موضوع را می‌توانیم به مجهز نبودن دستگاه به شارژ سریع مربوط بدانیم.

باید بخریم؟

Galaxy J5 در حال حاضر یکی از گوشی‌های بسیار پرفروش رده میانی بازار است. کسانی که به دنبال گوشی‌های ارزان‌قیمت هستند حتما پیشنهاد خرید این گوشی را از فروشنده یا دوستان خود خواهند شنید. دلیل این امر نیز کاملا مشخص است: J5 با وجود قیمت حدود 550 هزارتومانی خودش سخت‌افزار خوب و طراحی مناسبی دارد.

اگر به دنبال خرید گوشی ارزان‌قیمت هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این گوشی دو سیم‌کارته را در صدر لیست خرید خود قرار دهید و اطمینان می‌دهیم نسبت به هزینه‌ای که می‌پردازید، محصول مناسبی دریافت خواهید کرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *